Mimo braku oscyloskopu i dość okrojonej wiedzy w tym temacie chciałbym podjać próbę budowy spawarki wg oryginalnego schematu, w związku z tym prosił bym Kolegów o pomoc merytoryczno techniczną:)
Przeanalizowałem schemat i zrobiłem listę elementów oraz sprawdziłem ich dostępność w związku ztym mam pytanie.
Czym zatąpić (bezkolizyjnie) ?-IRFD123,KT503,KD2997A,KC2136,HER302
Czy układ oznaczony na schemacie "555" to jest NE555N ?
Czy IRG4PC50UDPBF, IRF540NPBF, TL431CLP będą odpowiednie ?
Co to są i jakiego typu te 2 diody oznaczone "D9" ?
Czy te rezystory które zostały oznaczone gwiazdką "*" należy dobrać podczas urychamiania układu ?
Mam nadzieje że nie zaśmiecam tego tematu tak laickimi pytaniami których mam jeszcze troche w zanadrzu :)
Fajne spawareczki w przystępnej cenie. Szkoda tylko że nikt nie ma chęci pomóc początkującemu elektronikowi w uruchomieniu tej spawarki- nic tak nie cieszy jak satysfakcja z własnoręcznie wykonanej spawareczki na długie lata nie mówiąc już o możliwości dorobienia sterowania np funkcji potrzebnych do TIG'a
Jestem za założeniem kącika na elektrodzie o przetwornicach impulsowych :) kto jeszcze chętny?
=>artibpl
Rzeczywiście niezłe te tranzystorki,tak sobie myślę,że może zamiast 2X2 szt. HGTG30N60A4 użyć 2X3 szt. HGTG20N60A4D.Wyszło by troszkę taniej :)
Częstotliwość nie miała być "od 80kHz" tylko "do 80kHz"
Czy IGBT w falowniku mogą być z wbudowaną diodą?Czy w takim przypadku można by zrezygnować z transila zabezpieczającego EC tranzystora?A może można by użyć np. po jednym tranzystorze z diodą w każdej gałęzi a pozostałe bez diody?Wtedy też można pominąć transile?
Na marginesie to już odpaliłem zasilacz o którym wcześniej pisałem.Ostatecznie użyłem TOP224.Ruszył od razu bez problemów :) Zobaczymy jak będzie chodził z falownikiem.
Oczywiście to literówka, miało być "do 80 kHz". HGTG20N60A4 w forwardzie nie są potrzebne z diodą rónoległą i mogą być bez "D" na końcu. W normalnych cenach mają w Monster Elektronik.
Dodano po 3 [minuty]:
Transile działają jak diody Zenera i nie mają wiele wspólnego do diod równoległych w tranzystorach.
No tak,ale czy jeśli będą z diodą to czy to w czymś przeszkodzi?czy nie będzie miało znaczenia w pracy falownika?Słowem,jeśli akurat takie kupię to czy to "zadziała" jak należy?
Witam
Mam pytanie , obecnie mam w przekładniku 1,6 ohma , na spirali z drutu oprowego prąd jaki uzyskuje to ok 140A przy 23V , natomiast jak spawam prąd wynosi maks 115-120A , chciałbym zblizyc sie do wartości 150A w trakcie spawania , wychodzi na to że dalej muszę zmniejszyc R w przekładniku. Na tych chińskich spawarkach dane znamionowe równierz podają napięcie przy danym prądzie i widziałem też wartości 22V przy 150A , więc chyba nie jest to problem niskiego napięcia. Przy 120A da się u mnie spawac 4mm elektrodą tylko tempo stapiania nie jest zbyt szybkie .
Parę fotek nowego trafa : http://s251.photobucket.com/albums/gg302/kalasz20/EC90trafo/
Pozdrawiam
:arrow: kalasz20
Uważam, że przy prądzie powyżej 120A u Ciebie, to nie jest sprawa rezystora w przekładniku, ale instalacji z jakiej się zasilasz. Dynamika łuku ustala jego rezystancję na nieco większą niż używanej przez Ciebie spirali oporowej, stąd prąd max jest nieco mniejszy. Gdybyś zasilał z instalacji przemysłowej posiadającej zabezpieczenia na 63A i dość grubymi przewodami to prąd spawania juz teraz miałbyś dużo większy.
Dalsze zmniejszanie rezystora w przekładniku może spowodować spalenie kluczy podczas jakiegoś przepięcia.
Proponowałbym Ci nie zmniejszać już rezystora w przekładniku tylko odpalić ją już w mocnej instalacji i wtedy ewentualnie dalej zwiększać prąd.
Poza tym na fotkach widać, że chyba masz za mało kondensatorów - powyżej 100A powinieneś mieć minimum 2 x 470uF (mniej więcej 470uF na każde 50A prądu wyjściowego).
OT: Z podobnego wykorzytania tego problemu korzystają też chińczycy w spawarce Dedra 200A (link powyżej). Sprzedawana jest w hipermarkecie dla końcowego odbiorcy - klienta masowego, a ten najczęściej używał jej będzie w piwnicy, garażu, działce itp. gdzie będzie miał instalację 230V max 32A. Po ustawieniu prądu 200A będzie uważał, że spawa prądem 200A natomiast będzie to mniej o jakieś 10-20% 150-170A. Pobierany duży prąd z instalacji spowoduje spadek napięcia stabilizujący spawarkę.
Na biegu jałowym tamta spawarka ma 85V co jest większe od przyjętego za bezpieczne (65-70V) i tym rekompensują brak regulacji dynamiki łuku.
Gdyby odpalić to urządzenie w porządnej instalacji w warunkach warsztatowych, przy zastosowaniu porządnych kabli spawalniczych to już po kilku elektrodach (niekoniecznie zasadowych) okazałoby się co to jest warte. Stawiałbym na początek na szybki pad tych lipnych dwu dławiczków z ATX i na trafo (wbite gdzieś pod radiatory- nawet go nie widać). A pad trafa w tym urządzeniu to mniej więcej wycieczka po następną. Tak więc cienkie kable spawalnicze, wysokie napięcie w stanie jałowym, malutkie dławiczki dające w kość po nasyceniu kluczom, docelowy odbiorca posiadający domową instalację itp = 550 zł. Ja w każdym bądź razie dziękuję....
Powyżej 130A instalacja może być i jednofazowa, tylko, że musi być mocniejsza. Trójfazowa to optymalne rozwiązanie, ale nie wszyscy ją posiadają.
Pozdrawiam.
Witam
Więc tak , najpierw dołozyłem jeszcze jedną 470uF zestawioną z 4szt 470uF/250V , efekt minimalnie lepiej ale prąd ten sam , ponieważ nie miałem dobrego giętkiego przewodu jakie sa w przewodach zasilających wziąłem kawałek przewodu instalacyjnego 2 x 1,5mm wstawiłem wtyczkę i jest efekt , przedtem zasilałem przez przedłużacz i cienkim kabelkiem , teraz podłaczyłem prosto do gniazdka w ścianie , prąd spawania 140A momentami 145-150A , elektrodą 4mm przepalam po chwili blachę 5mm :D długo jeszcze nie smaliłem bo próby robię w pokoju w domu :cry:
:arrow: Rafał pytanie , czy chcesz mieć satysfakcję własnoręcznie wykonanej spawarki czy po prostu ją potrzebujesz do spawania i nie ważne czy kupiona czy samoróbka? Ja do tej pory na testy i eksperymenty wydałem tyle że mógłbym kupic za te pieniądze trzy takie Dedry ze zdjęcia powyżej , więc muisz się nastawić że są to jednak spore koszty.
Pozdr
@rafal316
IRFD123 -> IRFD120 lub zmień driver na taki jak w spawarce Colt (patrz str. 10)
KT503 -> BC337
KD2997A -> dowolne diody szybkie 30A/200..600V/<100ns, zamiast 6 pojedynczych, połączonych po 3 równolegle może być jedna podwójna dioda 2x100A np. BYV255V-200
KC2136 -> transil dwukierunkowy 18V, np. P6KE18CA, może też być 1-kierunkowy P6KE18A.
HER302 -> 3A/200V/150ns, np. FR302 z zasilaczy ATX
555 -> NE555N
D9 -> trudno powiedzieć co autor chciał osiągnąć, może to diody germanowe mające służyć za czujniki temperatury (powyżej ~80*C zaczynają przewodzić wstecznie), możesz je pominąć i użyć wyłącznika termicznego
Cytat:
Czy IRG4PC50UDPBF, IRF540NPBF, TL431CLP będą odpowiednie?
Tak mogą być. Pamiętaj o podkładkach pod tranzystory - tylko ceramiczne albo cieniutkie mikowe zagwarantują Ci sukces, a najlepiej bez :)
Kolego to ja już wiem, czemu jest źle.
Popełniłeś jeden zasadniczy błąd, tranzystory umieściłeś na długich kablach, które są sprzęgnięte pojemnościowo i indukcyjnie pewnie też. To źródło problemów. Zrób płytkę falownika zgodnie z zasadą najkrótszych połączeń i bez zawiłych ścieżek.
Potworna ilość kabli. Przewody z sygnałami bramkowymi do tranzystorów wymieszane z wysokoprądowymi. Ta gruba listwa dociskająca tranzystory wymusza zachowanie dystansu do płytki i związane z tym przedłużanie wyprowadzeń tranzystorów na przewodach.
Dużo prościej i poprawniej będzie jak zmienisz typ mocowania - tranzystory na swoich miejscach zamocuj śrubami, w płytce wywierć otwory na główki śrub i wtedy wyprowadzenia lutuj bezpośrednio na płytce.
Szczegółowo zobacz sobie jak powinno to wyglądać w spawarce Olinek2 (wątek na tej lub poprzedniej stronie) lub w tym wątku na stronie chyba 3 czy 4 - fotki spawarki Elektra Beckum zamieszczone przez Jacusm.
Jeśli chodzi o spawarkę to nie chce jej kupować, zupełnie przypadkiem trafiłem na ten temat na forum i postawiłem sobie takie ambitne zadanie (nie wiem czy nie za ambitne) żeby taką spawrke zrobić i mieć satysfakcję z własnego dzieła(przy okazji wypełniając sporą ilośc wolnego czasu w pracy) oraz urządzenie które przyda się od czasu do czasu na działce.
Moja wiedza w tej dziedzinie jak pisałem wcześniej jest ograniczona, nigdy nie miałem doczynienia z konstrukcjami tego rodzaju (nawijanie traf itd) w związku z tym mam pytanie do Szanownego grona tego tematu
czy mogę liczyć na waszą pomoc w budowie i uruchomieniu tego urządzenia ? (Jednocześnie "ostrzegam" że będe sporo pytał )
Dziękuje arch_x za obszerne i wyczerpujące wtłumaczenie mi błędu jaki popełniłem. Jak myślicie czy to powodowało że diody zwrotne paliły się? czy zawinięcie nóżek tranzystorów "do góry" i zrobienie ścieżek na płytce dwustronnej pogubione ścieżki drutem miedzianym załatwi sprawę? :)
Pozdrawiam
P.S. Czy mogę te 4 szt IGBT łączyć równolegle bez rezystorów wyrównujących bez obawy o ich uszkodzenie?
Co do ścieżek, to nie koniecznie trzeba pogrubiać.
Jeśli chodzi o IGBT, to jeśli są z jednej serii, to powinny pracować dobrze.
Tranzystory można docisnąć mosiężnymi dociskaczami tak jak u mnie na fotach widać, poprawia to znacznie równomierność docisku. Nie mogłem odkleić IGBT od radiatora, bez podważania i kręcenia nim :P
A tu są foty z prób mojej 120A kolejnej zabaweczki :)
Witam
Pozwoliłem sobie umieścić taki mały materiał z widokiem amperomierza do 150A podczas prób , spawany materiał to rura kwadratowa z blachy 5mm , dosć szybko sie przepala stąd spore wahania wartości prądu.
Pozdr
=> Kalasz20
150A osiągasz z domowej instalacji bez problemu. Widać jak wskazówka tłucze o koniec skali, osiągasz około 160-170A. Sprawdź jaki masz prąd w uzwojeniu pierwotnym - czy nie przekraczasz dopuszczalnego prądu IGBTów. Najlepiej zrób bocznik z kawałka grubszego przewodu i skalibruj go oscyloskopem.
Teraz przynajmniej nie szkoda wydać 550 zł na tę spawarkę czy też Olinka2, niż na ten ładnie opakowany chiński szajs na mosfetach :D
Masz spawarkę na porządnych częściach, z porządnym transformatorem i nawiniętym miedzią (!), dobranym dławikiem, przekładnikiem prądowym itp.
Pozdrawiam.
Widzisz arch_x w sumie to części wyniosły mnie do tej mniejszej-120A kolo 300zeta, no może trochę więcej.
Wolę zbudować sam sobie spawarkę i mieć pewność do konstrukcji, niż bać się o to czy nic się nie stanie podczas spawania. Nie lubię poza tym kupować gotowców, bo to wyjście dla firm i leniwców ;)
Co do ładności opakowania tej Dedry, to bym się kłócił :P
Aha zmierzyłem tętnienia prądu podczas spawania w mojej 130A i w 120A. W tej pierwszej koło +/- 10-15A, a w drugiej jakieś +/- 20A
Jednak Panowie, niestety przez tych Chińczyków coraz mniej się opłaca coś robić, albo nawet produkować w małych seriach. ( O ile się w ogóle opłaca :( )
A tak z innej beczki, byłby ktoś chętny na forum tematyczne o przetwornicach impulsowych ? :>
EDYTA:
Wytestowałem te DSEI. Wytrzymała spokojnie prąd zwarciowy ze spawarki 65A przez 15sec. wyprowadzenia zimne miała :]
Jednak Panowie, niestety przez tych Chińczyków coraz mniej się opłaca coś robić, albo nawet produkować w małych seriach. ( O ile się w ogóle opłaca :( )
Dokładnie teraz Chińskie rzeczy są coraz tańsze i większość nawet nieźle działa ale nie, tak jak stare Polskie przedwojenne rzeczy takie lubię najbardziej no i jeszcze samo róbki za tą spawarkę daje 4.5/6
=>Olinek2
Też myślałem po otrzymaniu, że gościu tamponiarą pojechał ;-) tym bardziej, że się różnią od tych co nabyłem w dużej łódzkiej firmie.
Jeszcze nie sprawdzałem z braku czasu, ale w weekend zobaczę co to jest.
Widzisz, może to są podróbki, albo i nie. Ja słyszałem, że w tej pewnej łódzkiej firmie są podróbki IGBT. Niestety ale w dzisiejszych czasach często nie jest się w stanie odróżnić.
Natomiast, podróba czy też i nie, wytrzymała, a to się liczy.